Piramida żywienia 2021 – jakie są aktualne zalecenia dietetyczne?

Czy wiesz, że piramida żywienia zmieniła kształt względem wersji z 2009 roku? Spora i znacząca aktualizacja miała miejsce w 2016 roku. W kolejnych latach ukazały się wersje dla dzieci i osób starszych. Nowa piramida zdrowego żywienia to jednak wcale nie ta, na której dietetycy wzorują się obecnie. Najświeższe zalecenia stanowi alternatywa wobec piramidy żywienia – Talerz Zdrowia, czyli zasady zdrowego żywienia. Ów talerz pojawił się w 2020 roku i obowiązuje do dziś. A zatem… jak wyglądają zalecenia i „piramida żywienia” na przełomie 2021 i 2022 roku?

Nowa „piramida zdrowego żywienia” – Talerz Zdrowia

Talerz Zdrowia stanowi ogromną zmianę względem tradycyjnej piramidy żywienia, przede wszystkim graficzną. Dawniej uczyliśmy się, by codzienną dietę opierać kolejno na: owocach i warzywach, produktach zbożowych, nabiale, mięsie, tłuszczach. Dodatkowe zalecenia obejmowały spożywanie wody i eliminację: cukru, słodyczy, soli, alkoholu. Grafika nie podawała jednak jasnych wskazówek, wobec czego każdy mógł interpretować obraz po swojemu. Niektórzy błędnie zakładali, że najważniejsze jest to, co znajduje się w czubku piramidy, nie zaś u podstawy.

Talerz Zdrowia jest bardziej czytelny. Dostajemy w nim nie tylko grafikę, ale także jasne, precyzyjne zalecenia z podziałem na trzy grupy: jedz więcej, jedz mniej i zamieniaj. Pasek na dole Talerza Zdrowia przypomina, by być aktywnym i utrzymywać masę ciała w normie, zgodnie z BMI.

Jak jeść zgodnie z Talerzem Zdrowia?

Talerz Zdrowia podpowiada, by połowę posiłków stanowiły warzywa i owoce (przede wszystkim warzywa). Pozostała połowa dzieli się na dwie części. Jedną zajmują produkty zbożowe, zwłaszcza pełnoziarniste. Drugą: nabiał, chude mięso, tłuste ryby, rośliny strączkowe, orzechy.

Nie trzeba wdrożyć wszystkich zmian do stosowanej na co dzień diety. Można robić to stopniowo bądź ograniczyć się do tych punktów, które uznamy za realne w naszym przypadku. Warto też zauważyć, że Talerz Zdrowia – choć stanowi cenną wskazówkę dla większości osób – nie jest dla każdego. Osoby cierpiące na różne choroby i nietolerancje pokarmowe czy zawodowi sportowcy powinni ustalić własny schemat żywienia z dietetykiem.

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *