Sport

Prawidłowe tętno podczas treningów — jakie powinno być?

• Zakładki: 36


Parametry treningowe takie jak tętno są bardzo ważne w szczególności dla osób z niewielkim doświadczeniem w sporcie. Warto wiedzieć, jak prawidłowo mierzyć tętno, ponieważ ma to wpływ na efekt treningu. Poza tym nikt nie chce narażać się an celowe przetrenowanie. Jak więc zmierzyć tętno?

Czym jest tętno?

Tętno to częstotliwość pracy serca, którą określa się na podstawie liczby uderzeń serca na minutę. Tempo zwiększa się lub zmniejsza w zależności od poziomu aktywności. Przed oceną intensywności treningu w odniesieniu do tętna, warto poznać wartość tętna maksymalnego, czyli maksymalną liczbę uderzeń serca na minutę. Obliczenie tętna maksymalnego ułatwia wzór 207 – (0,7 x wiek).

Strefy tętna

Im bardziej intensywny trening, tym więcej uderzeń serca, co dla każdego jest zrozumiałe. Na podstawie tego można wywnioskować, jak bardzo wymagający jest trening. Istnieje 5 stref, dzięki którym wyrazić można poziom aktywności serca jako procent częstotliwości maksymalnej serca (MSF):

  • strefa bardzo lekka — od 50 do 60% MSF,
  • strefa lekka — od 60 do 70% MSF,
  • strefa umiarkowana — od 70 do 80% MSF,
  • strefa intensywna — od 80 do 90% MSF,
  • strefa bardzo intensywna — od 90 do 100% MSF.

Dzięki obserwowaniu pulsu możliwe jest osiąganie lepszych efektów w poszczególnych strefach. Pozwala to także uniknąć przetrenowania czy potencjalnych urazów.

Fot. Shutterstock

comments icon0 komentarzy
0 komentarze
100 wyświetleń
bookmark icon

Napisz komentarz…

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *