Dieta

Jak zdrowo smażyć? O czym warto pamiętać, przygotowując smażone potrawy

• Zakładki: 11


Chociaż smażenie nie należy do najzdrowszego rodzaju obróbki termiczne, nadaje ono walorów smakowych, których nie da się uzyskać w żaden inny sposób. Istnieją także sposoby, dzięki którym smażenie nie jest tak bardzo niezdrowe i – jeśli nie ma wyraźnych przeciwwskazań zdrowotnych – możemy raz na jakiś czas wybierać właśnie smażenie. Jak zdrowo smażyć? Na jaki tłuszczu najlepiej smażyć?

Krótko i na odpowiednim oleju – jak zdrowo smażyć?

Na temat smażenia przeprowadzono liczne badania. Wykazują one, że długie smażenie i smażenie w wysokiej temperaturze czyni z niego obróbkę wyjątkowo niezdrową. Dlatego warto przed smażeniem potrawę podpiec czy obgotować, a warzywa zblanszować. Dzięki temu będziemy mogli zdecydowanie krócej smażyć – obróbka ta będzie więc zdrowsza.

Dobry tłuszcz do smażenia powinien charakteryzować się przede wszystkim wysokim punktem dymienia, stabilnością oksydacyjną oraz dobrym stosunkiem zawartości kwasów jednonienasyconych do kwasów wielonienasyconych. Wszystkie te trzy warunki spełnia oliwa z oliwek extra virgin oraz olej rzepakowy – te tłuszcze warto wybierać do smażenia. W kuchni przydaje się również patelnia beztłuszczowa, na której z powodzeniem przygotujemy wiele pysznych i zdrowych dań.

Doskonałą alternatywą dla niektórych smażonych dań, jest przygotowanie ich sposobem jednogarnkowym. Duży garnek w pierwszej kolejności służy jako rondel – do szybkiego podsmażenia mięsa. Po dodaniu kolejnych składników całość podlewamy bulionem i dusimy. To szybki, łatwy i zdrowszy sposób przygotowania pożywnego obiadu.

Fot. Shutterstock.

comments icon0 komentarzy
0 komentarze
5 wyświetleń
bookmark icon

Napisz komentarz…

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *